News

Pět trendů, co konkrétního nás v kancelářích budoucnosti čeká

Budoucnost kancelářské práce je hybridní. Je to již rok, co jsou firmy nuceny řešit kombinaci home office a standardní práce z kanceláře dle toho, jak se zrovna pandemická situace vyvíjí v dané zemi. Zcela proměnila formu řízení projektů, lidí, projektových týmů, včetně způsobu práce a je třeba na to reagovat, říká na úvod tohoto tématu náš architekt Adam Cifra z architektonické kanceláře DELTA Group Slovensko.

 

1. 50 % pracovní doby z domova, 50 % z kanceláře
Pandemie urychlila formu zavádění „home officů“ do firem, které s touto zaměstnaneckou výhodou zatím příliš nepočítali a dosud nepracovali. Lidé, kteří standardně pracují v administrativních budovách, jsou nyní často nuceni k plošnému home office. Mnozí zaměstnanci si na práci z domova již zvykli. Mnozí zápasí s nedostatkem klidu a vlastního prostoru pro práci, technickými problémy s daty, připojením apod. Ne pro všechny obory je home office vhodný pro běžný režim. Přesto pandemie ukázala, že tenhle styl práce zůstane trendem v mnohých společnostech i po pandemii. Otázkou, před kterou asi stojí mnoho firem je, jak se změní potřeby a požadavky firem na kancelářské prostory. Architektonická kancelář DELTA doporučuje realizovat jednoduchou workspace analýzu, architektonickou studii, která může klientům snadno pomoci kanceláře optimálně a efektivně přizpůsobit.

2. Úbytek pracovních míst. Některá budou zaměstnanci sdílet
Lze například počítat s úbytkem míst pro obecné individuální činnosti.  Firmy, u kterých se prokázalo, že práce na dálku je funkční, ji chtějí zavést trvale a s tím souvisí úvahy, kolik místa nechat v kancelářských budovách, kolik plochy bude firma skutečně efektivně využívat apod. Pravděpodobně méně a o to více se nabízí myšlenka udělat tato místa více multifunkční. Například dle předpovědí ekonomů z Harvard Business School bude až 17 % lidí, kteří pracovali během lockdownu z domova, v tomto stylu pokračovat i po skončení pandemie minimálně dva dny v týdnu. Ostatní často bojují s prací za přítomnosti dětí, prarodičů či nepřipraveností domácích prostor na proměnu na domácí kancelář a ti svá pracovní místa považují nadále za zcela potřebná pro svůj pracovní výkon.

 

3. Více menších konferenčních prostor na vzestupu
Zejména s narůstajícími videomeetingy roste požadavek na izolované prostory pro jednotlivce, kteří se potřebují online propojit se zbytkem týmu a pracovat na projektech. Několikahodinová online schůzka se sluchátky v uších několik dní v týdnu není zrovna komfortní. Chytře provedená workspace analýza od architektů může také ve stávajících kancelářských budovách odhalit možnosti pro implementaci tzv. akustických budek neboli call boxů či videomeeting boxů pro individuální jednání s absolutním soukromím. Tyto boxy lze chytře implementovat i do dosavadních open space prostor, kterých najdeme v administrativních budovách poměrně hodně.

 

 

4. Přetrvávající trend více prostoru pro brainstorming a kreativitu
Inovace a integrace více členů týmů s různým pohledem na věc. To patří mezi důležité činnosti firmy, které lze těžko zvládat na dálku z domova. Tento trend již začal před několika lety a pandemie jej nemění. Nadále klienti do architektury interiérů požadují zapracovat prostory, které vytváří zázemí pro kreativní prostor menších týmů, kde dochází k integraci a souhře týmu, ke kreativní spolupráci a brainstormingu, které posunují kreativní a inovativní postupy společnost kupředu. Tyto místnosti se odlišují od běžných zasedacích místností tím, že nabízí specifický prostor pro vznik nápadů, zaznamenávání myšlenek, vyobrazení různých schémat či kombinování a přesun stolů pro vytváření menších kreativních skupin apod.

 

5. Dostatek místa pro neformální setkávání a komunitní život pracovního týmu
Prostor pro socializaci je faktor, který mnoha kolegům během plošného home office chyběl. Je třeba nepodcenit vytvoření zázemí, které není určeno čistě pro práci, ale naopak dotváří příjemnou atmosféru na pracovišti. Dává příležitost pro neformální setkávání, interakce mezi členy týmu a utužení vztahů, zkrátka posiluje komunitní život pracovního týmu apod.  To je další trend, jehož důležitost nám pandemie svojí vynucenou izolovaností zdůraznila.

Pandemie tlak na flexibilitu v podnikání extrémně zesílila. Dnešní doba je nevyzpytatelná, rychle proměnlivá, úspěšné firmy musí umět pružně reagovat na aktuální dění. Pružná reakce na změnu je dnes základní konstantou podnikání. A to i v architektuře stavebních projektů, které jsou typické delší dobou setrvačnosti vzhledem k delšímu procesu jejich plánování, projektování a realizaci, říká závěrem na téma architektura kanceláří, jež pandemie pravděpodobně promění, Erik Štefanovič, jednatel DELTA Group ČR.

Více si o našem přístupu k architektuře můžete přečíst ZDE.

nejnovější příspěvky

Venkovní pohled Bürkert ve městě Mödling

20. dubna 2021

teambau + lean management = perfektní realizace nového hlavního sídla společnosti Bürkert

Projekt Bürkert je příkladnou kombinací inovativních metod a úspěšného managementu. DELTA Group kromě úlohy generálního projektanta plnila také ve spolupráci s teambau úlohu generálního dodavatele. Odpovědnost za architekturu a kreativní vedení měla společnost Raumreich....

Mehr
Ocenění budovy BOKU

20. dubna 2021

Budova Ilse Wallentin House v rámci Univerzity přírodních zdrojů a biologických věd ve Vídni získala ocenění Green & Blue Building Award

Nízkoenergetická budova postavené společností Bundesimmobiliengesellschaft pochází z dílny projektantů ARGE - DELTA -SWAP Architects. Poslední ocenění Green & Blue Building Award bylo přiřčeno budově Ilse Wallentin House, kterou postavila společnost Bundesimmobiliengesellschaft pro Univerzitu přírodních zdrojů a biologických věd ve Vídni (BOKU). ...

Mehr
Vnútorné rozvody budovy, BIM model stavby

16. dubna 2021

DELTA Group prezentovala pro studenty práci s BIM modelem na setkání BIM4FREE

Zástupci společnosti DELTA na letošní akci BIM4FREE, která je primárně určená studentům vysokých škol, prezentovali svoje praktické zkušenosti s prací na BIM projektech....

Mehr