News

Pět trendů, co konkrétního nás v kancelářích budoucnosti čeká

Budoucnost kancelářské práce je hybridní. Je to již rok, co jsou firmy nuceny řešit kombinaci home office a standardní práce z kanceláře dle toho, jak se zrovna pandemická situace vyvíjí v dané zemi. Zcela proměnila formu řízení projektů, lidí, projektových týmů, včetně způsobu práce a je třeba na to reagovat, říká na úvod tohoto tématu náš architekt Adam Cifra z architektonické kanceláře DELTA Group Slovensko.

 

1. 50 % pracovní doby z domova, 50 % z kanceláře
Pandemie urychlila formu zavádění „home officů“ do firem, které s touto zaměstnaneckou výhodou zatím příliš nepočítali a dosud nepracovali. Lidé, kteří standardně pracují v administrativních budovách, jsou nyní často nuceni k plošnému home office. Mnozí zaměstnanci si na práci z domova již zvykli. Mnozí zápasí s nedostatkem klidu a vlastního prostoru pro práci, technickými problémy s daty, připojením apod. Ne pro všechny obory je home office vhodný pro běžný režim. Přesto pandemie ukázala, že tenhle styl práce zůstane trendem v mnohých společnostech i po pandemii. Otázkou, před kterou asi stojí mnoho firem je, jak se změní potřeby a požadavky firem na kancelářské prostory. Architektonická kancelář DELTA doporučuje realizovat jednoduchou workspace analýzu, architektonickou studii, která může klientům snadno pomoci kanceláře optimálně a efektivně přizpůsobit.

2. Úbytek pracovních míst. Některá budou zaměstnanci sdílet
Lze například počítat s úbytkem míst pro obecné individuální činnosti.  Firmy, u kterých se prokázalo, že práce na dálku je funkční, ji chtějí zavést trvale a s tím souvisí úvahy, kolik místa nechat v kancelářských budovách, kolik plochy bude firma skutečně efektivně využívat apod. Pravděpodobně méně a o to více se nabízí myšlenka udělat tato místa více multifunkční. Například dle předpovědí ekonomů z Harvard Business School bude až 17 % lidí, kteří pracovali během lockdownu z domova, v tomto stylu pokračovat i po skončení pandemie minimálně dva dny v týdnu. Ostatní často bojují s prací za přítomnosti dětí, prarodičů či nepřipraveností domácích prostor na proměnu na domácí kancelář a ti svá pracovní místa považují nadále za zcela potřebná pro svůj pracovní výkon.

 

3. Více menších konferenčních prostor na vzestupu
Zejména s narůstajícími videomeetingy roste požadavek na izolované prostory pro jednotlivce, kteří se potřebují online propojit se zbytkem týmu a pracovat na projektech. Několikahodinová online schůzka se sluchátky v uších několik dní v týdnu není zrovna komfortní. Chytře provedená workspace analýza od architektů může také ve stávajících kancelářských budovách odhalit možnosti pro implementaci tzv. akustických budek neboli call boxů či videomeeting boxů pro individuální jednání s absolutním soukromím. Tyto boxy lze chytře implementovat i do dosavadních open space prostor, kterých najdeme v administrativních budovách poměrně hodně.

 

 

4. Přetrvávající trend více prostoru pro brainstorming a kreativitu
Inovace a integrace více členů týmů s různým pohledem na věc. To patří mezi důležité činnosti firmy, které lze těžko zvládat na dálku z domova. Tento trend již začal před několika lety a pandemie jej nemění. Nadále klienti do architektury interiérů požadují zapracovat prostory, které vytváří zázemí pro kreativní prostor menších týmů, kde dochází k integraci a souhře týmu, ke kreativní spolupráci a brainstormingu, které posunují kreativní a inovativní postupy společnost kupředu. Tyto místnosti se odlišují od běžných zasedacích místností tím, že nabízí specifický prostor pro vznik nápadů, zaznamenávání myšlenek, vyobrazení různých schémat či kombinování a přesun stolů pro vytváření menších kreativních skupin apod.

 

5. Dostatek místa pro neformální setkávání a komunitní život pracovního týmu
Prostor pro socializaci je faktor, který mnoha kolegům během plošného home office chyběl. Je třeba nepodcenit vytvoření zázemí, které není určeno čistě pro práci, ale naopak dotváří příjemnou atmosféru na pracovišti. Dává příležitost pro neformální setkávání, interakce mezi členy týmu a utužení vztahů, zkrátka posiluje komunitní život pracovního týmu apod.  To je další trend, jehož důležitost nám pandemie svojí vynucenou izolovaností zdůraznila.

Pandemie tlak na flexibilitu v podnikání extrémně zesílila. Dnešní doba je nevyzpytatelná, rychle proměnlivá, úspěšné firmy musí umět pružně reagovat na aktuální dění. Pružná reakce na změnu je dnes základní konstantou podnikání. A to i v architektuře stavebních projektů, které jsou typické delší dobou setrvačnosti vzhledem k delšímu procesu jejich plánování, projektování a realizaci, říká závěrem na téma architektura kanceláří, jež pandemie pravděpodobně promění, Erik Štefanovič, jednatel DELTA Group ČR.

Více si o našem přístupu k architektuře můžete přečíst ZDE.

nejnovější příspěvky

Budova DOCK IN FOUR v Praze

23. srpna 2021

Kancelářská budova DOCK IN FOUR z ptačí perspektivy

V červnu loňského roku jsme úspěšně dokončili a předali investorovi společnosti CRESTYL tuto budovu. I přes restriktivní opatření se náš projektový management osvědčil. Letos v létě již byly dokončeny i relaxační plochy a odpočinková zóna, která tvoří „vnitřní zelené náměstí“ této administrativní budovy. Pojďte se podívat na celkový pohled na budovu DOCK IN FOUR, kterou jsme zdokumentovali v následujícím videu....

Mehr
Zaměstnanci DELTA Group CZ na staveništi

02. srpna 2021

Rosteme, rozšiřujeme tým a hledáme nové kolegy

S postupným vývojem naší společnosti a nárůstem nových stavebních projektů, postupně roste také náš tým. Chcete novou výzvu a zároveň práci, která Vás bude naplňovat? Hledáme vhodné kandidáty na pozice PROJEKTOVÝ MANAŽER a HLAVNÍ INŽENÝR PROJEKTU. Definici našich nových pracovních pozic s uplatněním v Třebíči a Praze najdete v sekci KARIÉRA – VOLNÁ MÍSTA....

Mehr
Nová prodejna ASKO v Havířově

17. června 2021

Další stavební projekt pro ASKO nábytek úspěšně dokončen

Projektový management DELTA opět nezklamal. Dokončili jsme již dvanáctou prodejnu ASKO nábytek, tentokrát v Havířově. ASKO nábytek potažmo ASKO Invest Tschechien s.r.o. je již naším stálým dlouhodobým klientem. Na jeho cestě expanze a rekonstrukce prodejních míst s nábytkem jej doprovázíme již od roku 2002. ...

Mehr