Moderní design v ekologickém kabátě: Centrum zdravotních služeb klientům ÖGK Freistadt
09. listopadu 2021
Na adrese St. Peter 6, Freistadt (Horní Rakousko) se rozkládá nové zákaznické centrum společnosti ÖGK (Austrian Health Insurance Fund) o podlahové ploše přibližně 1 600 m2. Jeho slavnostní otevření proběhlo na jaře 2021. Vyznačuje se nejen ekologickými aspekty a předpokládanou dlouhou životností nové budovy, výjimečné je také přesným dodržením rozpočtu včetně flexibilní a rychlé realizace, jež trvala pouhých 19 měsíců. Stěžejním designovým prvkem projektu je keramická fasáda splňující funkční i estetické požadavky investora.
Nová budova primárně slouží naplňování poslání společnosti ÖGK: ta každým rokem poskytne osobní péči více než 37 000 pojištěnců, zodpoví na 40 000 telefonátů a pomůže 6 000 lidí s dentálními problémy. Jsou zde prostory se službami pro zákazníky, ordinace, centrum dentálního zdraví a seminární místnosti. Společnost DELTA se postarala o zadávání zakázek a byla také v roli generálního projektanta včetně výběrových řízení a stavebního dozoru v místě realizace.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE
Nové centrum služeb klientům společnosti Austrian Health Insurance Fund se nachází v centru Freistadtu a dokonale zapadá do okolního prostředí. Toto centrum se rozkládá celkem na třech podlažích a je dominantou ulice St. Peter. Klienti si ho zaručeně všimnou již z dálky. Do nového komplexu společnosti ÖGK se dostanete z východu přes ulici St. Peter po nově vybudované silnici. Veškeré prostory určené klientům se nacházejí v blízkosti vchodu a jsou uspořádány tak, aby žádná část prostoru nepřišla nazmar. Sanitky a vozidla taxislužby mohou parkovat přímo před budovou a vyzvedávat či vykládat pacienty, aniž by byli vystaveni rozmarům počasí.
ARCHITEKTURA
Architekti DELTA zvolili prostorově efektivní krychlový tvar, díky kterému má budova kompaktní design. Výklenek v přední části, který plní mimo jiné ochrannou funkci, působí otevřeně a doslova láká klienty, aby vstoupili dovnitř. Přístup k budově je pohodlný po velkém otevřeném nádvoří, odkud návštěvníci spolehlivě uvidí vizuálně výrazný vchod. Ten je vyveden v zelené barvě typické pro společnost ÖGK a spolu s velkým logem usnadňuje orientaci. Prosklené stěny v přízemí a prvním nadzemním podlaží vpouští do budovy spoustu světla a zpříjemňují klientům pobyt. Ve vstupních prostorách centra služeb klientům je situována otevřená čekárna a servisní oblast.
MATERIÁLY A FASÁDA
Vzhledem k hierarchicky rozmanitému spojení hlavní budovy a výklenku se zavěšená keramická fasáda jednotlivých segmentů liší barevným odstínem. Aby celá fasáda budovy působila homogenním a líbivým dojmem, antracitové jádro a vstupní oblast vsazená dozadu dostaly také keramický design. Jíl a keramika jsou tradiční ekologické stavební materiály s dlouhou historií. Reflektují zásadní význam zdravotnictví a pro fasádu ÖGK se díky své robustnosti a odolnosti vysloveně hodí.
DESIGN INTERIÉRU
Sladěny jsou rovněž materiály v interiéru – a to jak formou, tak barvou. Při tom splňují specifické požadavky a předpisy společnosti ÖGK. Podlahy tvoří dlažba, linoleum a koberce, podle účelu a potřeb té které místnosti. Všechny tyto materiály spolu harmonicky korespondují a jsou sladěny do středně sytých šedých tónů. Díky prakticky zvolenému odstínu dlažby není potřeba podlahu čistit zbytečně často. Šedá barva je navíc elegantní, navozuje dojem kvality a místnosti celkově zútulňuje. V interiéru i exteriéru byl kladen enormní důraz na ekologičnost použitých materiálů.
UDRŽITELNOST A SOCIOKULTURNÍ ASPEKTY
Nová budova společnosti ÖKG ctí všechny tři aspekty udržitelnosti (ekologický, ekonomický a sociokulturní) a přestavuje výborný základ pro udržitelnou výstavbu. Pro ventilovanou fasádu byly zvoleny keramika a jíl, protože se jedná o přírodní stavební materiály, které jsou na Zemi hojně dostupné. Keramická fasáda se navíc snadno čistí a udržuje a je velmi robustní a odolná, což má pozitivní vliv na náklady během životního cyklu budovy. Celkový tvar budovy včetně nepřehlédnutelného ochranného výklenku, prosvětlené čekárny a prostor pro služby klientům jsme vyvinuli s cílem navodit co nejpříjemnější atmosféru. Budova je naprojektována tak, aby se zaměstnancům pracovalo co nejlépe a mohli se například dostat do zázemí bez proplétání se mezi lidmi v čekárně.
„Naše moderní centrum služeb klientům je ztělesněním nové, silné společnosti ÖGK. Nachází se v srdci regionu Mühlviertel a najdete zde tým prověřených specialistů, kteří v moderním prostředí poskytují pojištěncům ty nejkvalitnější služby. Všechno tu do sebe perfektně zapadá,“ potěšeně popisuje Michael Pecherstorfer, předseda oblastní komise ÖGK v Horním Rakousku.
Sabrina Schubertová, architektka a projektová manažerka ze společnosti DELTA, dodává: „Pečlivě jsme naslouchali přáním uživatelů a následně jsme je převedli do praxe, aniž bychom se odchýlili od stěžejní myšlenky tohoto projektu – vytvořit v čekárnách přirozené osvětlení. Například u zubaře je obzvláště důležité, aby se klienti cítili příjemně.“